Opmerkelijk is dat geen enkele Chinese stad meedoet, terwijl zeven van de tien
grootste wereldhavens in dat land liggen. Ze hebben afgezegd wegens de
Olympische Spelen en de aardbeving die het land eerder dit jaar trof.
Het is de bedoeling gezamenlijk initiatieven te bedenken om het
broeikaseffect te verminderen en de luchtkwaliteit in havens te verbeteren.
Rotterdam probeert al een tijdje groener te worden.
De haven ligt in een dichtbevolkt gebied. Bovendien wil de ‘mainport’, als
grootste Europese haven, een voorbeeldfunctie vervullen. De stad heeft ook
een (economisch) belang bij CO2-reductie. Ze wil in 2025 de uitstoot met de
helft hebben teruggedrongen. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft schone
lucht nodig voor de aanleg van de Maasvlakte-2.
In Rotterdam kan de binnenvaart gebruik maken van walstroom. Volgens
het HbR wordt hier behoorlijk gebruik van gemaakt. Walstroom voor andere
schepen is alleen te realiseren als die vaak dezelfde plek aandoen. Maar
voor cruiseschepen is alleen al een nieuwe kolencentrale nodig om ze van
stroom te kunnen voorzien en is daardoor niet effectief.
De vloot van het HbR en die van 150 dienstverleners in de haven als slepers,
toeleveranciers en loodsen varen op schone brandstof. De schepen van het
havenbedrijf hebben daarbij roetfilters en scrubbers (die de zwavel uit de
uitlaatgassen wassen) aan boord. Hierdoor wordt de uitstoot van fijnstof met
80 procent teruggedrongen. Ook is werknemers geleerd zuiniger te varen.
Verder werkt het HbR aan een indexering voor schepen. Het wil de meest
milieuvriendelijke schepen financieel belonen als ze de haven aandoen. Nu
mag het geen (vervuilende) vaartuigen weigeren. Aansluitend willen steeds
meer bedrijven als Ikea en H&M hun lading voortaan alleen laten vervoeren
door schone, groene schepen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl